Succesvol van buiten, onzeker van binnen

 In Coaching

Zoals jij bent, met al je talenten en tekortkomingen, heb jij iets toe te voegen aan de wereld. Jij bent goed, precies zoals jij bent. Jij bent uniek.
Maar hoe succesvol je ook bent, soms heb je een stemmetje in je hoofd dat knaagt aan je zelfvertrouwen. Alsof een van je ouders nog steeds met opgeheven vinger zegt dat je van alles verkeerd doet. Die innerlijke stem heeft ooit een functie gehad, maar nu heb je dat niet meer nodig. Het maakt je alleen onzeker als je er te veel naar gaat luisteren. Je kunt (al dan niet met behulp van een coach) leren om de stem aan de kant te zetten, er alleen naar te luisteren als dat nog nuttig is. Wat jou daarbij kan helpen zijn de volgende drie dingen.

Vergelijk jezelf niet met anderen

In een groep bestaan ongeschreven regels, hoe je eruit moet zien, hoe lang je op kantoor moet zijn, dat je ook in het weekend en in je vakantie moet reageren op je mails. Het is lastig om die groepsdruk te weerstaan, om nee te zeggen als iets niet goed voelt, om jezelf niet te vergelijken met je collega’s.
Je bent niet beter of slechter dan anderen. Je bent anders. En juist dat is zo bijzonder aan jou, dat is waarom jij iets aan je bedrijf hebt toe te voegen. Dat raak je kwijt als je net gaat doen zoals de anderen. Of erger, zoals je denkt dat anderen dat van jou verwachten.
Door neutraal naar anderen te kijken kun je beter bepalen wat jij zelf wil. Je eigen pad lopen. Jezelf zijn. Als je daartoe in staat bent geeft je dat veel vrijheid en rust.

Je bent niet je gedachten

Realiseer je dat je gedachten soms met je aan de haal gaan. Zo kun je jezelf helemaal naar beneden trekken of gek maken.
Goed nieuws: jij kunt zelf je gedachten sturen. Mindfulness helpt daarbij. Je kunt zelf al een heel eind komen door je bewust te worden van gedachten die je naar beneden trekken. Als je zo’n gedachte opmerkt, denk dan meteen bewust aan een succes, aan iemand van wie je houdt, aan iets moois of een fijne gebeurtenis.
En ben je aan het malen? Merk dat dan ook op en stop ermee. Dat kan door bewust op je ademhaling te gaan letten. Of in je hoofd de meubels in de ruimte zo precies mogelijk te gaan beschrijven. Ook helpt het om je hoofd leeg te schrijven. Het kan handig zijn om een app te gebruiken waar je al je to do items in kunt zetten, al dan niet op een datum en/of met een reminder.

Accepteer dat jij bent zoals je bent

  • Bedenk eens wat jouw talenten zijn en schrijf ze allemaal op. Waar ben je goed in, waar word jij echt gelukkig van?
  • Als je nergens door zou worden beperkt (financiën, gezin, opleiding, woonplaats, gezondheid) wat zou je dan doen?
  • Wat houdt je tegen om dat nu te doen, als je het nog niet doet?
  • Welk klein stapje kun jij zetten om vaker iets te doen waar je energie van krijgt?

Hoe beter je hierin wordt, hoe minder last je hebt van die innerlijke negatieve stem.

In coaching begeleid ik mijn klanten om zich deze positieve en krachtige houding eigen te maken met oefeningen en gesprekken.
Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Stuur me even een mail, dan neem ik binnen een dag contact met je op.

Marieke Zon
zon@zonmediation.nl